جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» بررسی می کند/ پتروشیمی دشتستان؛ خدمت یا خیانت؟ (2)
فکرشهر: پتروشیمی دشتستان همانطور که قبلا گفته شد، قرار بود در طرحی عظیم، در دهه ی 70 احداث شود و البته جانمایی هم برای زمینش انجام نشد تا وقتی که سپهر انرژی برای اجرای طرح آمد و تلاش کرد زمینی را در اطراف کره بند برای احداث پتروشیمی به دست آورد که چون انجام نشد، سپهر انرژی رفت...
کد خبر: ۳۶۰۷۶
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳

فکرشهر: پتروشیمی دشتستان کلنگ زده نشد و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم مهلتی یک هفته ای برای جانمایی درست یا رفع اختلافات داد و رفت؛ اما ماجرای این پتروشیمی پر حاشیه که حتی در اخبار سراسری نیز با آب و تاب بیان شد، از کجا آغاز شده است؟{بخش اول گزارش، اینجا}

ماجرای زمین پتروشیمی 
به گزارش فکرشهر، پتروشیمی دشتستان همانطور که قبلا گفته شد، قرار بود در طرحی عظیم، در دهه ی 70 احداث شود و البته جانمایی هم برای زمینش انجام نشد تا وقتی که سپهر انرژی برای اجرای طرح آمد و تلاش کرد زمینی را در اطراف کره بند برای احداث پتروشیمی به دست آورد که چون انجام نشد، سپهر انرژی رفت.

پس از حضور صندوق بازنشستگی برای سرمایه گذاری، بند محمد عبداله در بخش آبپخش برای این کار اختصاص یافت. زمینی بایر، شوره زار و دولتی که به دریا نزدیک تر است و برخی نظرات کارشناسی و زیست محیطی هم آن را مساعد تشخیص داده است. ولی سرمایه گذار، زیر بار گرفتن این زمین نرفت؛ چرا که این زمین، به زیرسازی، کشیدن لوله های برق و آب و گاز و...، خاک ریزی و امثالهم نیازمند است؛ آب زیرزمینی نیز در این محل بالاست و البته به دلیل نبودن آب لوله کشی، سرمایه گذار مجبور بود آب شیرین کن تاسیس کند؛ مجموع این هزینه هایی که سرمایه گذار، آن را سرسام آور تلقی کرد، متولیان را بر آن داشت به دنبال یافتن زمین دیگری بروند؛ زمینی که در مثلثی سه شهر آبپخش، سعدآباد و شبانکاره تعیین شد و البته از همان ابتدا نیز مخالفت هایی را در شهر آبپخش به همراه داشت.

به هر حال، زمین مورد نظر جانمایی شد و طرحی که بعدا ـ یک روز پس از اعتراضات و در گزارش فیس بوکی مصطفی سالاری ـ مشخص شد یک شهرک صنعتی به نام «کیمیاشهر» است، برای احداث در آن برنامه ریزی شد.
ولی مخالفان این جانمایی می گویند، چرا زمین به همان بند محمد عبداله نمی رود که هم به دریا نزدیک تر است و هم آسیب کم تری به نخیلات می زند وهم از شهر دور است وهم گرفتن مجوز زیست محیطی اش راحت تر است و هم...؛ آن ها می گویند ما هیچ مخالفتی با آباد شدن شهرمان نداریم و با توسعه مخالف نیستیم؛ ولی اینجا، نه!! برود جای قبلی...

آن ها همچنین می گویند اگر این پتروشیمی کوچک است و تنها 20 هکتار زمین می خواهد، چرا 150 هکتار زمین تهیه شده است؟ سوالی که بعدا و در گزارش فیس بوکی استاندار مشخص شد محل مورد نظر برای احداث یک شهرک صنعتی است.
البته موافقان طرح هم می گویند اینجا بهترین مکان است و سرمایه گذار چون خصوصی است، هزینه ی زیادی نمی کند؛ بیابان است و فاصله از نخلستان و شهر دارد، مخالفین به این دلیل مخالفت می کنند که زمین خودشان را بفروشند، چرا که رفته اند آن جا زمین خریده اند و حالا روی دستشان مانده، کشاورزی را باید تعطیل کرد چون به صرفه نیست و... برخی هم می گویند اگر نمی خواهید، بیاوریدش شهر ما!

مطالب مرتبط

از تاریخچه پتروشیمی تا سوالات مخالفان و موافقان و سخنان جالب آقای وزیر

ماجرای زمین پتروشیمی دشتستان، چیست؟

آنچه باید درباره آلودگی هوا، آب و پساب پتروشیمی دشتستان بدانیم

پتروشیمی دشتستان مجوز زیست محیطی دارد یا ندارد؟

پتروشیمی پلی استال دشتستان چیست؟

پرده ی آخر

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
عجب
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر